‘Beta-achtig’ persoon
AI is inmiddels een bekend begrip is, maar dit betekent niet automatisch dat iedereen specialist is. Wij vroegen aan Skip waar zijn interesse voor het onderwerp vandaan kwam: “Ik omschrijf mezelf als een ‘beta-achtig’ persoon. Ik houd van wiskunde, statistiek, programmeren en logisch redeneren. De master Behavioural Data Science (BDS), waarin Data Science veel overlap heeft met Machine Learning (ML) en Deep Learning (DL), paste daarom perfect bij mij. En tijdens mijn bachelor Klinische Psychologie was ik tijdens de cognitieve vakken al gefascineerd door hoe AI menselijk denken kan nabootsen.
Breed inzetbaar
Het onderwerp AI voelt en klinkt vaak als complexe materie, want hoe zet je het slim in? Geen werkdag is daardoor hetzelfde voor Skip. “Het mooie aan AI is dat het ontzettend breed inzetbaar is”, vertelt hij. Zo bouw ik samen met collega’s aan toffe innovaties. Een voorbeeld is VisionAI, waar we modellen trainen om handtekeningen en QR-codes in documenten te herkennen. Op andere momenten richt ik me op AI-gegenereerde adviesrapporten, waarbij we grote stukken audio omzetten naar tekst en verwerken in een slimme AI-architectuur.”
Het werk gaat verder dan technologie alleen, zo vervolgt Skip zijn verhaal. “We geven ook theoretische en praktische workshops aan collega’s. Zo leggen we uit hoe LLM’s (Large Language Models) werken, hoe je tools op de juiste wijze kunt inzetten en hebben wij tijdens een training onze eigen predictive models getraind om collega’s inzicht te geven in dat proces.
Brainstorm
Dat het onderwerp binnen Yellowtail Conclusion leeft, is goed te merken in het enthousiasme bij de collega’s rondom Skip. Zij willen over AI leren, maar het vooral weten hoe ze het goed kunnen inzetten. “In mijn rol ga ik ook met collega’s in gesprek over de haalbaarheid van proposities en die brainstorms vind ik zelf het leukst om te doen. Uit zo’n brainstorm is bijvoorbeeld ook VisionAI ontstaan.”
De nieuwe standaard
Als specialist is het belangrijk om de trends te blijven volgen. Volgens Skip zal AI langzaamaan de standaard worden. “Mensen gaan verwachten dat AI geïntegreerd is in de software en producten die ze gebruiken,” zegt Skip. “Denk aan voicebots bij de helpdesk die als een mens klinken of hypotheekdocumenten die direct gevalideerd worden.” De Data & IT Consultant ziet veel kansen voor organisaties. “Belangrijk is om na te gaan of het gebruik van AI echt waarde toevoegt. Maak een realistische businesscase, stel een lange- en kortetermijnstrategie op en zorg dat je de juiste mensen en middelen aan boord hebt. AI-specialisten willen impact maken bij bedrijven met een duidelijke visie. Als je dat goed neerzet, staan ze voor je in de rij.”