Overgang
Kevin: “Yellowtail Conclusion begon als een adviesclub die hielp bij het verbeteren van financiële processen. Daar weten we echt veel van. We werken op het snijvlak van bedrijfsprocessen, data en technologie. Dus kregen we steeds meer verzoeken uit de markt voor op maat gemaakte toepassingen. Dat was de opmaat naar het uitbreiden van onze diensten naar softwareontwikkeling en later hosting en design.” Daniel: “CORD was een van de eerste producten die we intern ontwikkelde. Dit is een back-end platform dat verbindingen legt tussen interne en externe bronnen en systemen. Met functionaliteiten zoals identity & access management (IAM), documentbeheer, het genereren van e-mails en pdf-bestanden, en domeingerelateerde integraties voor (financiële) berekeningen, kan CORD dienen als een back-end voor complexe financiële voorstellen en producten. Banken en verzekeraars gebruiken dit bijvoorbeeld in online hypotheekaanvragen. Hun klanten zien dan een unieke front-end in het ontwerp en de tone-of-voice van hun eigen bank of verzekeringsmaatschappij. Consumenten hebben geen idee dat wij hierachter zitten, maar ze profiteren er enorm van.”
Het leven (financieel) makkelijker maken
Kevin: “CORD verbindt gebruikers eigenlijk met onderliggende systemen of externe bronnen. Hierdoor hoef je als consument geen moeite meer te doen wanneer je (financiële) gegevens over jezelf moet verstrekken, bijvoorbeeld bij het aanvragen van een hypotheek. Je haalt de gegevens op en ze worden automatisch ingevuld, bijvoorbeeld op je hypotheekaanvraagformulier. Dus je hoeft niet meer al die gegevens te vinden om in te vullen op een formulier en dat bespaart veel tijd. CORD plaatst vervolgens aanvullende functionaliteiten rondom de gegevensset van de klant. Hieronder vallen het berekenen van de huidige financiële situatie en de situatie wanneer een klant met pensioen gaat, en het kunnen uploaden van documenten voor een hypotheekaanvraag. CORD maakt het ook mogelijk voor de klant om via e-mail contact op te nemen met de adviseur. Dit alles gebeurt via een gebruiksvriendelijke front-end. Zo maken we het leven van de consument een stuk makkelijker. Dit alles gebeurt via de koppelingen die CORD maakt met verschillende veelgebruikte marktoplossingen. CORD heeft ook handige functies op het gebied van GDPR/AVG-naleving. Zo houdt het platform bijvoorbeeld bij welke toestemming de klant heeft gegeven en gebruikt deze informatie om de gegevensopslag en autorisaties op klantgegevens te beheren (wie kan welke gegevens raadplegen en voor welk doel). Dit vergemakkelijkt ‘straight-through’ verwerking.”
Brede toepassingen
Daniel: “Dit zijn voorbeelden uit de financiële sector. Maar het principe van het ophalen van gegevens uit externe gegevensbronnen, deze weergeven en vervolgens opslaan en toepassen is van toepassing op veel meer gebieden. Bijvoorbeeld in de gezondheidszorg, waar we in 2021 zijn begonnen met het ontwikkelen van een voorstel over gegevensuitwisseling. Dit is een hot topic voor de gezondheidszorg. Wie mag wat zien? Hoe controleer je dat? Dit kan ook worden geregeld via CORD. Of denk aan het sociale domein: het bepalen of iemand recht heeft op een uitkering of andere voorziening is ook vaak gebaseerd op externe gegevens. CORD kan dit proces versnellen. Voor ontwikkelaars is het absoluut geweldig om te zien dat hun werk wordt weerspiegeld in brede toepassingen en dat hun werk echt een verschil maakt.”
Slimme ontwerpkeuzes
Daniel: “CORD is een breed toepasbaar platform. Dit hebben we bereikt door een strikte scheiding te maken tussen generieke componenten en variaties in deze componenten per klantpropositie. Omdat CORD is gebaseerd op microservice-architectuur en configuratiegedreven is, kunnen we elke klantcasus zeer flexibel benaderen. De ‘blokkendoos’ bevat meer dan 30 microservices (mini-applicaties die elk hun eigen taak of reeks taken bevatten), en daaruit kiezen we de juiste ingrediënten voor elke klant. Zo bouwen we elke keer een uniek klantportaal. Bij de verdere ontwikkeling van CORD houden onze ontwikkelaars het platform bewust zo generiek mogelijk, zodat het voor alle toepassingen werkt. Het geweldige is dat omdat we gebruik maken van state-of-the-art technologie en ontwerpprincipes, CORD geen logge applicatie wordt zoals veel platforms dat wel doen.” Kevin: “Yellowtailers hebben een ondernemende geest. We denken bij alles: voor wie doen we dit? De klantreizen zijn voor iedereen duidelijk en we werken daar vanuit. Dit geldt ook voor CORD: bij het coderen houden onze ontwikkelaars altijd rekening met de eindklant en het portaal dat de klant gebruikt. Dat is de toegevoegde waarde van Yellowtail Conclusion: de combinatie van kennis op het gebied van back-end IT, UX-design, het financiële domein, architectuur en hosting, administratie, front-end ontwikkeling en van de klantreis. Advies zit in ons DNA, zelfs als het gaat om IT-ontwikkeling.”
De toekomst
“De producten en diensten van Yellowtail Conclusion helpen consumenten om hun financiële zaken online gemakkelijker en onafhankelijker te beheren. We kunnen CORD ook op dit gebied verder ontwikkelen,” zegt Kevin. “Consumenten profiteren momenteel voornamelijk van CORD in het aanvraagproces, bijvoorbeeld bij het aanvragen van een hypotheek. Maar zodra de aanvraag is verzonden, keert het terug naar de ‘oude’ wereld. En dat betekent dat de doorlooptijd nog steeds behoorlijk lang kan zijn. Het gebruik van een platform zoals CORD voor de beoordeling van een hypotheekaanvraag is de volgende stap om de kernprocessen van een dienstverlener, bank of verzekeraar te versnellen. We willen meer naar de kern.” Daniel kijkt nog verder vooruit: “Het is ook interessant om de rol en betekenis van externe gegevens in de beheerprocessen van deze partijen te onderzoeken. Kun je automatisch processen starten rond een hypotheek als blijkt dat een stel uit elkaar gaat of als iemand overlijdt? Hoe detecteer je dat? Dit zijn interessante vraagstukken waar we nog meer impact kunnen maken.”
Wil je werken aan oplossingen die echt het verschil maken? Neem dan contact met ons op.