Just an ordinary day
Demo’s geven, agile werken, klantwensen vertalen: als implementatie consultant staat mijn werkdag tijdens elke opdracht bol van de dynamiek. Geen dag is voor mij hetzelfde. Samen met collega’s van Yellowtail en een klantteam werk ik nu aan de digitalisering van een financieel proces. Ons doel? Het proces zo snel en eenvoudig mogelijk maken. In mijn rol vertaal ik de wensen van klanten naar de techniek, naar het ontwikkelteam en zorg ik dat de klant op de hoogte blijft van onze voortgang. Ik maak rapportages en analyses en geef workshops over deze complexe software of nieuwe functionaliteiten. Een uitdagende, mooie opdracht waar ik aan kan bijdragen, waar ik veel leer en het verschil kan maken.

Not what I do, but why I do it
Dat ik het verschil kan maken voor de klant en de combinatie van klantcontact, analyses maken en mezelf verdiepen in complexe materie, maken mijn opdracht zo gaaf. Net als echt kunnen zien wat er gebeurt, wat het de klant oplevert. Ik heb echt het gevoel dat ik de klant kan helpen. Dat vind ik mooi en die afwisseling vind ik prettig. Het geeft mij de kans om van alles wat mee te pakken.

Dit is mijn eerste ‘echte’ baan, dat ik al zo snel – binnen 2 weken kreeg ik mijn eerste opdracht al – zo ontzettend veel waarde voor de klant zou kunnen toevoegen, dat had ik niet verwacht. Het geeft een goed gevoel om dat terug te krijgen van collega’s en klanten.

Different is better
Sowieso houd ik erg van de dynamiek van mijn rol. Door onze agile manier van werken, werken we in sprints van 2 weken. Zo ben je steeds weer met een ‘nieuw’ stukje bezig. Vooraf bespreken we wat we gaan doen en hoe we dat gaan aanpakken. En in die 2 weken pak je je eigen rol en werkzaamheden op. De voortgang van wat je doet, hoe het loopt, waar je tegen aanloopt, bespreken we tijdens wekelijkse meetings met het team. En ook met de klant bespreek ik elke week de voortgang van het project. Zo is er alle ruimte om vragen van de klant te beantwoorden, wensen te inventariseren en het contact met de klant intensief te onderhouden.

The place to be
Na het afronden van mijn studie Technische Bedrijfskunde en mijn master Innovation Management wist ik 3 dingen zeker. Ik wilde aan de slag met innovatie en dienstverlening bij een niet te grote, maar ook niet te kleine organisatie. Voor mij geen organisatie waar bureaucratie, hiërarchie en ellebogenwerk de boventoon voeren. Liever een wat kleinere organisatie met voldoende ruimte voor groei en ontwikkeling. Via een online job tool ontdekte ik Yellowtail. Deze tool gaf aan dat Yellowtail en ik veel raakvlakken hadden. Tijd om kennis te maken met Yellowtail dus. Ik schreef een brief, werd uitgenodigd en ben aangenomen.

Highly recommended
In mijn zoektocht naar mijn eerste baan, was mijn gevoel over een organisatie een bepalende factor. En de vraag “Past dit bedrijf echt bij mij?” speelde een grote rol bij mijn beslissing of ik wel óf niet zou solliciteren. Zo vond ik het belangrijk dat mijn eerste werkgever niet al te groot zou zijn, dat ik al mijn collega’s bij naam zou kunnen noemen en dat er een gezellige, informele sfeer zou zijn. Dat ik zou gaan werken bij een organisatie waar geen ellebogen worden gebruikt om verder te komen, waar wordt gelet op een goede balans tussen werk en privé en waar toch gewoon hard gewerkt wordt. Een werkgever waar ik me thuis zou voelen, me verder zou kunnen ontwikkelen en die aansluit bij wat ik wil. En dat was én is Yellowtail voor mij.

Plus dat Yellowtail zich echt richt op innovatie. Dat vind ik heel belangrijk. Zo was ik afgelopen zomer bij de hackathon, die Yellowtail jaarlijks organiseert. Dan is de bedoeling dat je met een groepje collega’s in 2 dagen een nieuw product, compleet met marketingplan en live demo, uitdenkt. Dat is toch geweldig. En dat de echt goede ideeën daadwerkelijk door de partners worden opgepakt en dat je dan de ruimte krijgt om dit verder uit te werken, ja dat vind ik echt heel gaaf. Dat noem ik innovatief.

Fast forward
Wat ik hier vooral heb geleerd de eerste periode, is dat je veel meer kunt dan je tijdens je studie denkt. Tijdens mijn studie draaide het vooral om de theorie en doe je eigenlijk geen ervaring op met het werken in het bedrijfsleven. Ik niet in ieder geval. Ik had ook geen beeld van hoe het zou zijn. Maar… het is me 100% meegevallen. Het wennen aan de werkweek, het werken binnen een organisatie en noem maar op. Natuurlijk had ik wel verhalen van vrienden gehoord, maar een echte voorstelling kon ik me er niet van maken. En het maakt me trots dat ik binnen twee weken aan de slag ging bij een klant en me daar goed staande kon houden. En dat ik echt al waarde kon toevoegen. Nee, dat had ik me tijdens mijn studie niet kunnen voorstellen.

Growth
Het snelste en meeste leer je door te doen. En dat kan hier. Je krijgt al snel je eerste opdracht. En dan word je niet zo maar in het diepe gegooid. Bij mijn eerste project ben ik goed opgevangen door mijn collega’s binnen het projectteam. Zij stonden voor mij klaar, waren heel behulpzaam en ik kon met al mijn vragen bij ze terecht. Dat geldt overigens voor heel Yellowtail. Zeker als je net bent begonnen. Dan word je intensief begeleid en wegwijs gemaakt. Ben je al een beetje gesetteld? Dan word je vrij gelaten en moet je er zelf om vragen. Regelmatig heb je wel een gesprek met je mentor, maar jij moet je stappen zelf zetten. En ook dat is een leerproces.